De missie van WereldKidz Achtbaan is:
WereldKidz Achtbaan wil
jonge mensen op weg naar volwassenheid onderwijzen en begeleiden zodat zij zo
goed mogelijk toegerust zijn om vorm en inhoud te geven aan hun eigen toekomst
en hun leef- en werkomgeving in de wereld van nu en morgen.
De visie van WereldKidz Achtbaan is:
WereldKidz Achtbaan is een openbare basisschool waar leerkrachten en kinderen door een actieve interactie met elkaar in een rijke leeromgeving leren om het optimale uit zichzelf te halen. Leren begint bij nieuwsgierigheid wekken, geboeid raken en uitgedaagd worden en bewegend leren vergroot het zelfsturend vermogen..
Het motto van WereldKidz Achtbaan is:
“avontuurlijk leren”
Onze visie op leren gaat uit van de
volgende uitgangspunten:
- fijn voor je
brein = leren
In onze visie kan het versterken van het
neurologische systeem bij kinderen, niet ontbreken.
We schenken ruim aandacht aan de
zintuiglijke prikkelverwerking.
Dit is het vermogen om
adequaat te kunnen reageren op prikkels uit de omgeving.
Hoewel zintuiglijke prikkelverwerking niet
zichtbaar is, vormt het de basis om tot schoolse
vaardigheden te komen.
En dat is van belang om tot optimaal leren
te komen.
Het zijn juist deze systemen, die ervoor
zorgen dat het lichaamsgevoel versterkt wordt en in balans
komt . Het lichaamsgevoel is
essentieel om de aandacht te richten, om tot concentratie te komen.
En met voldoende aandacht en concentratie
is er een basis gelegd om het zelfsturend vermogen
verder te ontwikkelen. Een dergelijk
aanbod versterkt de samenwerking tussen beide hersenhelften
en dat is fijn voor je brein. Het zelfsturend vermogen is
belangrijk voor het uitvoeren van dagelijkse, schoolse en (complexe) handelingen.
·
leren en
bewegen
Ervaringsgericht leren in een bepaalde context draagt
bij aan een betere opslag van de lesstof in het geheugen! Door de lesstof te koppelen aan
een beweging, interactie of spel, wordt de leerstof
opgenomen terwijl tegelijkertijd één of meerdere
zintuigsystemen aan het werk zijn.
Zoals het horen, zien, voelen en bewegen. dat maakt dat de op te nemen
informatie ondersteund wordt vanuit de zintuigsystemen
en daardoor vaak gemakkelijker onthouden wordt.
In deze rijke leeromgeving en door het geleerde toe te
passen in nieuwe situaties, zorgt dit voor een betere opslag van de
lesstof in het lange termijn geheugen.
Het onderwijs op Achtbaan wordt zodanig aangeboden dat
de lesstof op verschillende leer/werkplekken en middels verschillende activiteiten
door de kinderen wordt verwerkt.
We nemen het aanspreken van de zintuigsystemen mee in
het aanbod en in de werkplekken. Er zijn heel veel mogelijkheden waarop
het neurologisch systeem het leren ondersteund.
Het vermogen om adequaat te kunnen reageren op
prikkels ontwikkelt zich door het inzetten van de zintuigen. Door het
natuurlijk ervaren hiervan. Door te bewegen, uit te proberen, te spelen,
te voelen, te horen, te zien, te ruiken en te proeven gebruik je al
je zintuigen.
Dit geeft een keten aan neurologische ontwikkelingen en aan een optimale
samenwerking tussen de beide hersenhelften.
- leren is
sociaal-interactief; je leert door een
actieve interactie met anderen en met je omgeving.
- leren is
construeren; nieuwe kennis moet
actief aan bestaande kennis worden gekoppeld.
- leren is een
zelfregulerend proces; iemand moet zich
eigenaar voelen van zijn/haar eigen leerproces. Belangrijk
hierbij is het weten wat het doel, het nut en weten wat de beste manier van
leren is voor hem/haar. Dit verhoogt de motivatie om te leren en daarmee de
tijd dat een kind aan het leren besteedt. Leren is een reflectief proces; je
leert door terug te kijken en door fouten te maken. Hoe heb ik het gedaan, wat
heb ik geleerd, wat vond ik moeilijk of juist gemakkelijk, welke talenten heb
ik ingezet en wat doe ik een volgende keer? Tekst toevoegen ...